Bosch Gen 4

Om du byter dina egna lager kan du hitta de lager du behöver och deras artikelnummer i vår lageridentifierare. Dessa delar kan sedan hittas i vår butik. Om du behöver andra motordelar, vänligen kontakta oss, vi hjälper gärna till.

  1.  Vänster vevaxellagerdel PLB 40521
  2. O-ring vänster vevaxelhalvdel art nr PLB 40532
  3. Ställdonslager undre hus delnr PLB 40524
  4. Nållager för ankaraxel, övre husdel PLB 40526
  5. O-rings växellagerdel PLB 40530
  6. Transmissionslagerdel i stål PLB 40528
  7. Höger vevaxellagerdel PLB 40520
  8. O-ring, nedre ankarlagerstöddel PLB 40529
  9. Ankarstödlager vänster del PLB 40523
  10. Överföringsväxelns nållager, nedre husdel PLB 40525
  11. Drivstödlager för höger motorkåpa PLB 40527
  12. O-ring kugghjulsaxel liten del PLB 40531
  13. Motorns drivlager stödlager. Del PLB 40522

Generation 4
• Gen 4 Performance Line CX 75 Nm mountainbikemotor. Senare uppgraderad till 85 Nm 2020 – fortfarande i programmet.
• Gen 4 Speed Line och Cargo Line-motorer finns också, men i princip alla motorer är designade specifikt för en specifik funktion och batteriförbrukning.

Behöver Bosch Motor regelbundet underhåll?

Bosch-motorer är inte konstruerade för service och bör endast repareras vid behov fel. Motorerna är tätade och torra kan de köras mer än 80 000 km utan problem.

Min bosch-motor låter lite grov, ska jag fortsätta köra tills den gör det sluta arbeta?

Nej! Om du hör din motor göra extra ljud när du kör är det redan för sent! Laurel är skadade slits kulorna inuti lagret snabbt och när de slits slits de blir mindre och detta gör att lagertätningarna stiger från det inre/yttre hålet, vilket orsakar vatten eller smuts kommer direkt till motorn! Alla Ebike-motorer misslyckas på detta sätt. Ignorera inte förändringar i ljudnivån på din motor, eftersom det finns en gräns för vad som kan repareras.

Varför går lagren sönder, är de av dålig kvalitet?
Lagren som är monterade på de flesta Bosh-motorer är av mycket god kvalitet och väl tätade, men även om lagret är klassat som ”tätat” är det inte vattentätt! De är som bäst vatten- och dammbeständig. Detta gäller för 99 % Ebike-motorer på marknaden.

Varför tätar inte tillverkare Ebike-motorer från vatten och från smuts? från smuts?

Att täta motorn på designstadiet skulle vara mycket enkelt, men packningarna lägger till drag och batteriförbrukning. Det skulle vara dåligt för tillverkaren att lansera en motor ur konkurrenssynpunkt, som uppnår en 2 km kortare distans än sina konkurrenter.

Min motor knarrar, är det något problem med lagren?
• Lager mullrar, slipar periodvis eller kärvar. De knarrar vanligtvis inte. Gnällig orsakas vanligtvis av något av följande:
• Lösa motorbultar. Detta gör att motorramen i aluminium knarrar mot aluminiumramen.
• Sadelstolpen knarrar i ramen (de flesta ljud färdas längs ramen och bärs till motorområdet).
• Veva loss

• Om en ny hållare och främre kedjehjul har installerats, (Gen 3 och 4) kontrollera de främre kedjehjulets bultar
• Pedalen låter
• Upphängningsleder låter
• Bakhjulsaxel lös

Kan jag få extra tätning för min Gen 4-motor?

Det finns för närvarande inget extra skydd för Gen 4-motorn. men denna motor har redan en hel del installerade bra tätningar som ny. De måste tas bort och smörjas om då och då, vilket beror på körningen förhållanden, dina städvanor, väderförhållanden osv.

Kommer trimningen att skada eller slita delar av min Bosch-motor?
Vid underhåll har det inte visat sig att användningen av begränsningsborttagningsanordningen har orsakat skador på motorn skada.

Förutom vatten och damm, vad kan orsaka skada eller slitage på min motor?
Något högre slitage har tagits med i motorer som används vid låga varvtal med pedalhastighet och höga växlar, vilket gör att motorn snurrar relativt långsamt och försöker öka mer kraft. Att trampa på en högre takt är definitivt bättre och effektivare för motorn. Skador kan orsakas av pedalstötar och kollisioner, men det är allt! Motorer är vanligtvis mycket hållbara om de tas om hand.

När ska jag ta in motorn för service?
Bosch-motorer är underhållsfria och håller i tusentals kilometer torra hölls.
Kan jag få mer kraft från motorn?
För tillfället nej.

Kan jag byta ut motorn mot en nyare modell?
I vissa fall skulle detta vara möjligt, men inte så lätt som det låter. Motorer kan variera mycket beroende på modell, storlek, vevtyp, monteringsbultens storlek och placering, plugg typ och plats etc. Dessa kan alla ändras samt kompatibilitet med äldre batterier och med kontroller. Vanligtvis, i slutändan, är det för närvarande billigare att köpa en ny cykel och lättare.