Bosch Gen 2

Byter du lagren själv kan du på bilden känna igen vilket lager som går vart och köpa separat precis det du behöver från webbutiken!

Dessa är vanliga lager i Bosch ebike Active och Performance Line/CX-motorer. De aktuella lagren kommer med största sannolikhet att gå sönder på grund av slitage eller vatteninträngning. Vi kan även leverera O-ringar och smådelar till de aktuella motorerna. Om du inte hittar den del du letar efter, vänligen kontakta oss, jag är säker på att vi kan hjälpa dig.

  1. Bosch huvudmotorlager bild 1 del nr PLB 00518
  2.  Huvudmotor stort nållager koppling till rulle bild 2 del nr PLB 00517.
  3.  Växelns kullager del bild 3 del nr PLB 00523
  4.  Höger sida vevaxellager bild 4 del nr PLB 00520
  5.  Frihjul litet lager bild 5 del nr PLB 00519
  6.  Fri växelaxel litet nållager bild 6 del nr PLB 00515
  7.  Växlar litet lager bild 7 art nr PLB 00522
  8.  Växelns nållager figur 8 art nr PLB 00524
  9.  Vänster sida vevaxellager bild nr 9 del nr PLB 00521
  10.  Huvudmotorns drivväxel nålrullager bild nr 10 del nr PLB 00516

Generation 2

• Gen 2 Active Line 48 Nm 2014 – 2018 Mestadels installerad på hybrid- och stadscyklar. Färgen på de tidigaste motorerna är silver och de senare svarta.

• Gen 2 Performance Line 50 Nm för navväxel, 63 Nm för bakväxel 2014-2019. Motorn är monterad på hybrid- och city- och några tidiga EMTB-cyklar. Tidiga motorer var silver, senare svarta.

• Gen 2 Performance Line CX 75 Nm 2017-2019 Installerad mestadels på EMTB och ett fåtal landsvägscyklar var denna motor monterad fram till 2019 och följdes direkt av en Bosch Gen 4-motor, den förväxlas ofta med en Gen 3-cykelmotor.

Behöver Bosch Motor regelbundet underhåll?

Bosch-motorer är inte konstruerade för service och bör endast repareras vid behov fel. Motorerna är tätade och torra kan de köras mer än 80 000 km utan problem.

Min bosch-motor låter lite grov, ska jag fortsätta köra tills den gör det sluta arbeta?

Nej! Om du hör din motor göra extra ljud när du kör är det redan för sent! Laurel är skadade slits kulorna inuti lagret snabbt och när de slits slits de blir mindre och detta gör att lagertätningarna stiger från det inre/yttre hålet, vilket orsakar vatten eller smuts kommer direkt till motorn! Alla Ebike-motorer misslyckas på detta sätt. Ignorera inte förändringar i ljudnivån på din motor, eftersom det finns en gräns för vad som kan repareras.

Varför går lagren sönder, är de av dålig kvalitet?
Lagren som är monterade på de flesta Bosh-motorer är av mycket god kvalitet och väl tätade, men även om lagret är klassat som ”tätat” är det inte vattentätt! De är som bäst vatten- och dammbeständig. Detta gäller för 99 % Ebike-motorer på marknaden.

Varför tätar inte tillverkare Ebike-motorer från vatten och från smuts?

Att täta motorn på designstadiet skulle vara mycket enkelt, men packningarna lägger till drag och batteriförbrukning. Det skulle vara dåligt för tillverkaren att lansera en motor ur konkurrenssynpunkt, som uppnår en 2 km kortare distans än sina konkurrenter.

Min motor knarrar, är det något problem med lagren?
• Lager mullrar, slipar periodvis eller kärvar. De knarrar vanligtvis inte. Gnällig orsakas vanligtvis av något av följande:
• Lösa motorbultar. Detta gör att motorramen i aluminium knarrar mot aluminiumramen.
• Sadelstolpen knarrar i ramen (de flesta ljud färdas längs ramen och bärs till motorområdet).
• Veva loss

• Om en ny hållare och främre kedjehjul har installerats, (Gen 3 och 4) kontrollera de främre kedjehjulets bultar
• Pedalen låter
• Upphängningsleder låter
• Bakhjulsaxel lös

Kan jag få extra tätning för min Gen 4-motor?

Det finns för närvarande inget extra skydd för Gen 4-motorn. men denna motor har redan en hel del installerade bra tätningar som ny. De måste tas bort och smörjas om då och då, vilket beror på körningen förhållanden, dina städvanor, väderförhållanden osv.

Kommer trimningen att skada eller slita delar av min Bosch-motor?
Vid underhåll har det inte visat sig att användningen av begränsningsborttagningsanordningen har orsakat skador på motorn skada.

Förutom vatten och damm, vad kan orsaka skada eller slitage på min motor?
Något högre slitage har tagits med i motorer som används vid låga varvtal med pedalhastighet och höga växlar, vilket gör att motorn snurrar relativt långsamt och försöker öka mer kraft. Att trampa på en högre takt är definitivt bättre och effektivare för motorn. Skador kan orsakas av pedalstötar och kollisioner, men det är allt! Motorer är vanligtvis mycket hållbara om de tas om hand.

När ska jag ta in motorn för service?
Bosch-motorer är underhållsfria och håller i tusentals kilometer torra hölls.
Kan jag få mer kraft från motorn?
För tillfället nej.

Kan jag byta ut motorn mot en nyare modell?
I vissa fall skulle detta vara möjligt, men inte så lätt som det låter. Motorer kan variera mycket beroende på modell, storlek, vevtyp, monteringsbultens storlek och placering, plugg typ och plats etc. Dessa kan alla ändras samt kompatibilitet med äldre batterier och med kontroller. Vanligtvis, i slutändan, är det för närvarande billigare att köpa en ny cykel och lättare.