Ostoskorisi on tyhjä!
Jos vaihdat laakerit itse, voit kuvasta tunnistaa, mikä laakeri menee minnekin, ja ostaa erikseen juuri tarvitsemasi verkkokaupan puolelta!
Nämä ovat yleisiä laakereita Bosch ebike Active and Performance Line / CX -moottoreissa. Kyseiset laakerit vioittuvat todennäköisimmin kulumisen tai veden sisäänpääsyn vuoksi. Voimme toimittaa myös O-renkaita ja pienosia kyseisille moottoreille. Jos et löydä etsimääsi osaa, ota meihin yhteyttä, olen varma, että voimme auttaa.
Generation 2
• Gen 2 Active Line 48 Nm 2014 – 2018 Enimmäkseen asennettu hybridi ja kaupunkipyöriin. Varhaisimpien moottoreiden väri on hopea ja myöhempien musta.
• Gen 2 Performance Line 50 Nm napavaihteelle, 63 Nm takavaihtajalle 2014–2019. Moottori on asennettu hybridi ja kaupunki ja joihinkin varhaisiin EMTB-pyöriin. Varhaiset moottorit olivat hopeisia, myöhemmin mustia.
• Gen 2 Performance Line CX 75 Nm 2017–2019 Asennettu enimmäkseen EMTB ja muutamiin maantiepyöriin tämä moottori oli asennettu vuoteen 2019 asti ja sitä seurasi suoraan Bosch Gen 4 -moottori, se sekoitetaan usein Gen 3 pyörän moottoriin.
Tarvitseeko Bosch Moottori säännöllistä huoltoa?
Bosch-moottoreita ei ole suunniteltu huollettavaksi, ja ne tulee korjata vain, jos siihen tulee vikaa. Moottorit on sinetöity ja kuivana pidettyinä niillä ajetaan yli 80 000 km ilman ongelmia.
Bosch-moottorini kuulostaa hieman karulta, pitäisikö minun jatkaa ajamista, kunnes se lakkaa toimimasta?
Ei! Jos kuulet moottorisi pitävän ylimääräistä ääntä ajon aikana, on jo liian myöhäistä! Laakerit ovat vioittuneet, laakerin sisällä olevat kuulat kuluvat nopeasti ja kun ne kuluvat niin ne pienenevät ja tämä saa laakerin tiivisteet nousemaan sisä/ulko koolista, jolloin vesi tai lika pääsee suoraan moottoriin! Kaikki Ebike-moottorit vioittuvat tällä tavalla. Älä jätä huomiotta moottorisi melutasomuutoksia, sillä korjattavalla on rajansa.
Miksi laakerit vioittuvat, ovatko ne huonolaatuisia?
Useimpiin Bosh-moottoreihin asennetut laakerit ovat erittäin hyvälaatuisia ja hyvin tiivistettyjä, mutta vaikka laakeri on luokiteltu “tiivistetyksi”, se ei ole vesitiivis! Ne ovat parhaimmillaan veden- ja pölynkestäviä. Tämä pätee 99 %:lla markkinoilla olevista Ebike-moottoreista.
Miksi valmistajat eivät tiivistä Ebike moottoreita vedeltä ja lialta?
Moottorin tiivistäminen suunnitteluvaiheessa olisi erittäin helppoa, mutta tiivisteet lisäävät vetovastusta ja akun kulutusta. Valmistajan olisi kilpailun kannalta huonoa lanseerata moottori, joka saavuttaa 2km lyhyemmän matkan kuin kilpailijansa.
Moottorini narisee onko vika laakereissa
• Laakerit jyrisevät, jauhavat ajoittain tai takertuvat. Ne eivät yleensä narise. Narisemisen aiheuttaa yleensä jokin seuraavista:
• Löystyneet moottorin pultit. Tämä saa alumiinisen moottorin rungon narisemaan alumiinirunkoa vasten.
• Istuintolppa narisee rungossa (useimmat äänet kulkevat runkoa pitkin ja kulkeutuvat moottorin alueelle).
• Kampi löysällä
• Jos uusi häkki ja eturatas on asennettu, (Gen 3 ja 4) tarkista eturattaan pultit
• Poljin pitää ääntä
• Jousituksen nivelet pitää ääntä
• Takapyörän akseli löysällä
Voinko saada lisätiivistystä Gen 4 -moottorilleni?
Gen 4 -moottorille ei tällä hetkellä ole lisäsuojaa. mutta tähän moottoriin on jo asennettu melko hyvät tiivisteitä uutena. Ne on poistettava ja voideltava uudelleen aika ajoin, mikä riippuu ajo olosuhteista, puhdistustottumuksistasi, sääolosuhteista jne.
Vahingoittaako vai kuluttaako viritys osat Bosch-moottoriani?
Huollossa ei ole havaittu, että rajoituksenpoistolaitteen käyttö olisi aiheuttanut moottorille vaurioita.
Mikä voi aiheuttaa vaurioita tai kulumista moottorilleni veden ja pölyn lisäksi?
On huomioitu hieman korkeampia kulumisasteita moottoreissa, joita käytetään alhaisella poljinnopeudella ja suurilla vaihteilla, jolloin moottori pyörii suhteellisen hitaasti ja yrittää lisätä lisää tehoa. Polkeminen korkeammalla poljinnopeudella on ehdottomasti parempi ja tehokkaampi moottorille. Vahinkoja voivat aiheuttaa poljiniskut ja törmäykset, mutta siinä se! Moottorit ovat yleensä erittäin kestäviä, jos niistä huolehditaan.
Milloin minun pitäisi viedä moottori huoltoon?
Bosch-moottorit eivät ole huollettavissa ja ne kestävät tuhansia kilometrejä kuivana pidettynä.
Voinko saada lisää tehoa moottorista?
Tällä hetkellä ei.
Voinko vaihtaa moottorin uudempaan malliin?
Joissakin tapauksissa tämä olisi mahdollista, mutta ei niin helposti kuin miltä se kuulostaa. Moottorit voivat vaihdella suuresti malleittain, koko, kammen tyyppi, kiinnityspultin koko ja sijainti, pistokkeen tyyppi ja sijainti jne. Nämä kaikki voivat muuttua, samoin kuin yhteensopivuus vanhempien akkujen ja ohjaimien kanssa. Yleensä loppujen lopuksi uuden pyörän ostaminen on tällä hetkellä halvempaa ja helpompaa.